Op die manier moet de veiligheid rond de scholen en in het centrum verhogen, zeker voor zwakke weggebruikers.
In 2017 werd in samenwerking met de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) een circulatieplan uitgewerkt om het zware vrachtverkeer uit de dorpskern te weren. Aan het plan werkten Ichtegem, Torhout, Hooglede, Staden, Roeselare en Lichtervelde mee. Dit plan had als doel de verkeersveiligheid te verhogen, met bijzondere aandacht voor schoolomgevingen en drukke voetgangerszones.
Tijdens de gemeenteraad van 26 juni 2023 werd het Charter Zwaar Verkeer goedgekeurd. Dit charter is ontwikkeld om de gemeente maximaal bereikbaar en leefbaar te houden. Zo wordt er actief geprobeerd om zwaar verkeer zo veel mogelijk uit de dorpskern en schoolomgevingen te weren tijdens de schoolspitsmomenten.
Om dit initiatief kracht bij te zetten, werd het charter op 18 september 2023 officieel ondertekend door de betrokken partijen, waaronder bedrijfsleiders van gemeentelijke ondernemingen. Dit werd bijgewoond door het toenmalig Schepencollege, de schooldirecties, de politie, toenmalige gemeenteraadsleden en leden van de verkeerscommissie.
Het gemeentebestuur merkt echter dat deze maatregelen helemaal niet voldoende zijn om het zwaar verkeer ook effectief uit onze dorpskernen te houden. Vandaar dit initiatief. Een daadkrachtige en permanente aanpak van het probleem rond zwaar vervoer is alvast een absolute prioriteit.
Dat het zwaar verkeer in het centrum een probleem is, is heel duidelijk. Vanaf dag één van deze legislatuur is het bestuur op zoek gegaan naar een manier om het zwaar verkeer uit de dorpskern te weren. Dit slimme controlesysteem is daarbij een interessante piste. Het bestuur wil de veiligheid voor kinderen in de omgeving van de scholen gevoelig verhogen.
Een innovatieve oplossing die binnenkort wordt uitgerold, is het gebruik van een slim camerasysteem. ANPR-cameras zullen enkel zwaar verkeer flitsen. Wanneer een vrachtwagen de dorpskern binnenrijdt en vervolgens weer verlaat zonder te laden of te lossen, wordt de bestuurder automatisch beboet.
De boetes gaan integraal naar de hogere overheid; de gemeente verdient hier geen enkele euro aan. Integendeel, de implementatie van dit systeem brengt kosten met zich mee voor de gemeente. Toch wordt deze investering bewust gedaan, omdat het bestuur overtuigd is dat dit een afdoend middel is om zwaar verkeer in de dorpskern terug te dringen.
Verkeersveiligheid en leefbaarheid staan voorop. Het bestuur wil geen halve maatregelen, maar een structurele oplossing voor het probleem van zwaar verkeer in onze dorpskern zodat de leefbaarheid voor onze inwoners verhoogt. Dit systeem is een noodzakelijke stap in de juiste richting.
Dit initiatief zal verder besproken worden in de verkeerscommissie en de gemeenteraad. Inwoners en betrokkenen kunnen voor meer informatie en feedback contact opnemen met het gemeentebestuur. Samen werken we aan een veiligere en aangenamere leefomgeving.