De vrachtwagensluis is er in de eerste plaats om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de gemeente te verbeteren. De bestaande tonnagebeperking blijft gewoon gelden, maar de controle erop wordt een stuk doeltreffender. Waar het vroeger moeilijk was om overtredingen altijd vast te stellen, zorgt het nieuwe systeem ervoor dat doorgaand zwaar verkeer veel sneller wordt gedetecteerd.
Hoe werkt een vrachtwagensluis?
De vrachtwagensluis werkt met ANPR-cameras op verschillende
invalswegen (Roeselarestraat, Hogestraat, Bruggestraat en Ieperstraat). ANPR staat voor automatische nummerplaatherkenning.
Wanneer een vrachtwagen op korte tijd twee van die cameras passeert, kan het systeem vaststellen dat het om doorgaand verkeer gaat. In dat geval volgt een boete. Moet de vrachtwagen laden of lossen, dan volgt er geen boete. De boete is overigens geen GAS-boete.
De opbrengsten zijn bijgevolg niet voor de gemeentekas.
Onderdeel van een breder camerasysteem
De camera-infrastructuur kan bovendien gekoppeld worden aan het
bredere cameraschild van RIHO. Dat betekent dat de cameras in bepaalde gevallen ook gericht kunnen worden gebruikt om na te gaan of een specifiek voertuig op een bepaalde plaats is gepasseerd. Dat gebeurt enkel wanneer er gericht moet gezocht worden.
Wat de vrachtwagensluis niet doet
De vrachtwagensluis is geen trajectcontrole en ook geen systeem voor snelheidscontrole. De cameras zijn daar niet voor bedoeld en niet voor gehomologeerd. Ze controleren dus niet hoe snel een voertuig rijdt, en ze dienen ook niet om andere vormen van verkeersbelasting of algemeen rijgedrag op te volgen. De focus ligt uitsluitend op het handhaven van de tonnagebeperking voor doorgaand goederenvervoer.
